Graffiti külföldön

Csak azért írom le, ha majd esetleg kimentek valahova Európába, tudjátok, mire számítsatok.

-Svédország:
Földrajzi fekvéséből adódóan Európától némiképp elvágva, Svédország, skandináv szomszédaival együtt sajátosan új stílust alakított ki. A graffitik többsége Stockholmban és a nagyvárosokban található, de beszivárgott a vidékiesebb településekre is.

-Dánia:
A dán kultúra 1983 körül alakult ki, amikor a TV levetítette a Style Wars c. filmet. Ezt követően különféle betűstílusairól vált ismertté – beleértve a wildstyle-t, melyet olyan nagyra becsült firkászok használtak, mint Swet és Bates. Dánia számos olyan, a régi iskolához tartozó, szórófestéssel dolgozó művésszel büszkélkedhet, mint Shame, Cres és Sabe, akiknek a stílusa alig változott az évek múlásával.

-Anglia:
A kezdeti években az angol művészek New York-i mintára kezdtek dolgozni. 1983 körül alakult ki – elsősorban Londonban, Wolverhamptonban és Bristolban – a festékfújó művészek hatalmas közössége. Az utóbbi időben, Londonban elég nehéz illegális művet létrehozni, mivel a várost állandóan ellenőrzik, más városokban azonban – így többek közt Sheffieldben, Hullban, Brightonban és Bristolban – a tehetséges és független kultúra virágzik. Idővel a technika sokat változott, különösen a plakátok terjedésével. Jellemző példa erre a bristoli Banksy munkássága, aki közismert, sablonnal létrehozott művei előtt a politikai ihletésű képeket festékszórásos eljárással készítette.

-Hollandia:
A holland graffiti punk mozgalomból nőtte ki magát, és mint ilyen – Franciaország és Németország mellett – Európában a legjelentősebbnek számít. A fejlődés elsőként Amszterdamban indult meg és már az 1970-es évek elején híressé vált. A város, köszönhetően a gyűjtőknek, akik olyan New York-i művészeket csalogattak Hollandiába, mint pl. Dondi, az elsők közt rendezhetett graffiti kiállításokat az USA-n kívül. Az ország liberális graffiti politikája következtében alig fordult elő, hogy vonatokra, vagy falakra festett munkákat eltávolították volna. Ennek ellenére még a kezdeti években is sokkal kevesebb vonatot festettek, mint Amerikában, mivel a falakon általában sokkal tovább megmaradtak az ábrák. Valójában csak 1988 körül jött divatba a vonatfestés.

-Németország:
Németország graffitikultúrája az 1980-as évek elején alakult ki – főként Berlinben, Münchenben és Hamburgban, valamint a Ruhr-vidéken – olyan filmek hatására, mint a Wild Style és a Style Wars. Berlint akkoriban az „európai stílus metropoliszának” tekintették és valóban kiemelkedően fontos szerepet játszott az olyan graffitiművészek révén, mint Odem, aki egyfajta független berlini wildstyle-t teremtett. Ugyan az egykori Kelet-Németországban is létezett „festékfújó –trend”, ezt azonban a kormány festékszóró flakonok betiltásával és üzletekből történő eltávolításával elfojtotta.

-Franciaország:
Sok a lenyűgözően tehetséges francia művész, a leginnovatívabbak többnyire mégis Toulouse-ból és Párizsból származnak. Története során Párizs az utcai kultúra nagyváltozását élte át, kezdve az olyan művészek működésétől, mint az 1981-ben indult, sablonnal dolgozó Blek Le Rat, egészen a néhány évvel később városszerte tömegével felbukkanó tag-ek és throw-up-ok megjelenéséig. Napjainkban rengeteg a figura, a logo, vagy az óriásméretű fotorealisztikus falfestmény, mint amilyeneket például a MAC crew készít, de sok a figurás és ikongraffiti művészek új generációja által létrehozott mű is. Toulouse-ban éles a verseny Miss Van, Fafi és Lus retuspisztollyal festett figurái, Ceet komplex stílusa, valamint Tilt feltűnő throw-up-jai közt.

-Portugália:
A portugál graffitikultúra az 1990-es évek kezdete óta folyamatosan fejlődik. Bár eleinte Lisszabonra koncentrálódott. időközben kisebb városokba is be-beszivárgott.

-Spanyolország:
A spanyol színtéren számtalan figurális ábrákat készítő művész található, a modern graffiti központjának mégis Madrid, Barcelona és Granada számítanak. Madridnak már kialakult graffiti színtere volt, mikor a hiphop mozgalom megjelent. A tag műfajának felbukkanása új tag stílus született (lekerekített aláírás nyilakkal). El Muelle e stílus legendás képviselője, de számos más művész, pl. Glub is továbbfejlesztette azt. A Done-ra, Sex-re és Pornostars-ra jellemző figuratív graffiti mellett Madridban jelentős sablon mozgalom is kialakult. Ráadásul a világ minden tájáról Barcelonába vonzza a firkászokat a sok magas színvonalú Hall of Fame.

-Olaszország:
Olaszország a vonatfestéséről híres. Ennek véghezvitele egyrészt sokáig kiemelkedően könnyűnek számított, másrészt az így elkészített alkotások rendszerint hosszú életűek voltak, nem is beszálve arról, hogy a vonatok segítségével az egész országot bejárták. A színtér ugyan Milanóból indult, Olaszország a graffiti térképére – köszönhetően a világviszonylatban is egyedülálló mennyiségű lefestett vonatnak – mégis Róma helyezte fel. Manapság már kifejezetten nehezebb vonatokra festeni – egyrészt a biztonsági személyzet miatt a művésznek nincs annyi idejük a munkára, mint korábban, másrészt az alkotásaikat igen hamar el is távolítják. Olaszország a kortárs művészet támogatásáról nevezetes. Az 1980-as években olyan graffiti által ihletett művészek mutathatták be alkotásaikat, mint a Modenában kiállító Jean Michael Basquiat, de említhetnénk még Barry McGee 2003-as, a milánói Fondazione Pradában helyet kapott kiállítását is.

-Svájc:
A korai svájci alkotásokat erősen befolyásolták a nemzetközi hírű könyvek. Természetesen itt is, mint más helyen, a New York-i betűtípus szolgált modellként. Amint az itteni színtér kezdett magára találni, olyan nemzetközi hírnévre szert tett művészek nyomták rá bélyegüket, mint Dare. Bár a főként városokban koncentrálódó svájci graffiti-színtér nem nevezhető hatalmasnak, az évek során mégis számos tehetség került ki innen.

-Ausztria:
Ausztriában a graffiti nem hódított olyan nagy mértékben, mint a szomszédos országokban. Ennek következtében nehéz volt illegálisan festeni. Egyes művészeket ez mégsem tartott vissza és a mai napig is festik a vonatokat, jóllehet képeiket igen gyorsan eltávolítják. A graffiti művészek nagy többsége Bécsben dolgozik, de akadnak kisebb, a hiphop hatására létrejött csoportok Linzben és Innsbruckban is. Sok firkász egyben MC vagy DJ is. Itt a graffitikultúra még fejlődésének korai szakaszát éli.

(KoN szerint:”Egyébként Bécsben is érdekes, hogy sehol sincs egy normálisnak mondható tag… Ha van egy-kettő, az is valami nagyon toy… Viszont, ha bemegyünk a belvárosba, csak nagy, nyomtatott betűs macskakaparások vannak. Ám Bécsnek vagy egy negyede, ahol igazi mestermunkák vannak: elképesztő 3D hatású rajzok, portrék, minden! A kezdő „tag-ektől” az igazi pro rajzokig minden van. Valahol még egész panelházat beborító stencil díszeleg. A város észak-keleti részén pedig már throwie-k, is vannak.”)

-Horvátország:
A horvát graffiti 1984-ben kezdett kialakulni a külföldi média és az olyan filmek hatására, mint a Beat Street és a Wild Style. Mára az egész országban elterjedt. A legjelentősebb képviselői közé tartozik a YCP crew.

-Görögország:
Görögországot és helyi aktivitását a Chromopolis project emelte az érdeklődés központjába. Az Athénben és Thessalonikiben koncentrálódó mozgalom felfutóban van. Az elmúlt néhány esztendőben olyan úttörő jelentőségű művészek léptek színre, mint Bizare, vagy Woozy.
Mindeközben rendre bukkannak fel az újabb, főként sablonnal dolgozó vagy figurákat festő alkotók.

-Bulgária:
A bolgár graffitire erősen rányomta bélyegét a szocializmus, így valójában csak az 1990-es évek elejétől indulhatott fejlődésnek. Fővárosa (Szófia), ellentétben a más országokban megszokottakkal, a kezdeti években csupán csekély szerepet játszott. Ekkortájt a művészek többnyire festékszórással dolgoztak olyan környéken, mint például Várna. A hiphop kultúra a graffiti mozgalommal együtt fejlődött és mindkettő hamar népszerűvé vált.

-Oroszország:
Bár a politikai jelszavak és a „toalettfirkák” már jó ideje jelen vannak Oroszországban, a graffiticsak későn indulhatott fejlődésnek. A Szovjetunió összeomlása után a graffitiművészek élete mérhetetlenül megváltozott, műveik sorra bukkantak fel. Az első alkotók közül egyesek még ma is aktívan festenek. Az elmúlt néhány évben a Moszkvából és Szentpétervárról szerteágazó, az ország legtávolabbi sarkába is eljutó graffiti mozgalom meglepően átütő erejűvé vált.

-Fehéroroszország:
A belorusz graffiti mozgalom 1997-től Minszk köré összpontosult. Ugyan már ezt megelőzően is léteztek elszigetelt csoportok, ezeket azonban a kormány felszámolta. Még 1990 végén is alig lehetett beszerezni kannát, cap-et és graffiti magazint. Ez magyarázza sok itt élő alkotó művészi fejlődésében az internek meghatározó szerepét. Napjainkban valamivel jobb a helyzet, mivel már vannak graffitivel foglalkozó könyvek és jam-ek. Az ország street art úttörője, a True Stilo crew egyre fontosabb szerepet játszik Montanával kötött szerződése révén.

-Észtország:
Észtországban fiatal graffitikultúra bukkant fel, melyet elsősorban külső tényezők határoztak meg. Hosszú évekig nem lehetett kannát vásárolni. Ennek következtében a graffiti valójában csak az 1990-es évek közepe felé kezdett megjelenni. Elsősorban Tallinnban lelhető fel, ahol a CAPO crew dolgozik. E crew és mások erőfeszítéseinek hatására élénken fejlődik a graffiti környezet. Sok észt művész tervezőként is dolgozik, vagy vásznait árulja.

KoN2010. jún.

Hiba jelentéseHiba jelentése

Kapcsolódó trükkök

Összes trükk

Hozzászólások

Hozzászólás írásához jelentkezz be vagy lépj be Facebookkal!

jupik

Igen bécsben én is jártam (volt szerencsém megirni pár buszt :P)

BPCityVandal

bésbe azok firkálnak akik mo-ról kijárnak l**ni kb.

-Kes-

Ez sok idő lehetett,de érdemes elolvasni én voltam amerikába,hát nemis mondom hogy ott milyen grafitik vannak.!

KoN

Igen, néhány országban már jártam, így tudom(most már ti is), mi van ott, de a többi az "graffiti történelem".

katyu06

lol :D

csupi

Ha enyit tudsz biztos sok helyen voltál már...

KoN

Kicsit időigényes volt a leírása, úgyhogy "ne csórd el"! :)